كنيسة الشهيد العظيم مارجرجس بالحتاحتة
منتدي كنيسة الشهيد العظيم مارجرجس

أهلا وسهلا بكم في منتدي كنيسة الشهيد العظيم مارجرجس بالحتاحتة

منتدي كنيسة الشهيد العظيم مارجرجس

أهلا وسهلا بكم في منتدي كنيسة الشهيد العظيم مارجرجس بالحتاحتة

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدي ديني نجتمع معا من اجل نشر كلمة الله في جميع انحاء العالم

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول

مسرحية محاكمه سيجاره هانم

كاتب الموضوعرسالة
Admin
المسؤل الثاني
المسؤل الثاني
Admin

الابراج والحظ : الجدي
تاريخ الميلاد : 30/12/1980

مسرحية محاكمه سيجاره هانم Empty
مُساهمةموضوع: مسرحية محاكمه سيجاره هانم   مسرحية محاكمه سيجاره هانم I_icon_minitimeالإثنين نوفمبر 02, 2020 10:00 am

مسرحيات مسيحية مكتوبة

* الشخصيات :
القـاضـــى
سيجارة هانـم
النيــابـــة
الدفـــــاع
الشاهـد الأول
الحـاجـــب

* الديكور : محكمة
الحـاجــب :

محكـمـــــــــة

( يقف النيابة ، ويدخل القاضى )

نادى على القضية الأولى يا ابنى ..
القضية رقم ( 2005 ) المتهمة فيها سيجارة هانم ..
دخَّل المتهمة يا ابنى ..

( تدخل سيجارة هانم ومعها الدفاع )

المتهمة سيجارة هانم
الاستاذ خرمان سبارس المحامى حاضر مع المتهمة سيجارة هانم
النيابة تعرض القضية ..
هيئة المحكمة الموقرة .. حضرة القاضى المبجل .. بعد الإطلاع على ملف القضية الخاصة بالمدعوة سيجارة هانم، وُجِد أنها متهمة بالعديد من القضايا ؛
أولاً: القتل العمد مع سبق الإصرار والترصد
ثانياً: إحداث الكثير من الأضرار الخطيرة على الانسان أهمها الـ atherosclerosis أى تصلب الشرايين والـ bronchogenic carcinoma أى باللفظ الطبى السرطان الرئوى ..
مما يستدعى من عدالة المحكمة توقيع أقصى العقوبة على سيجارة هانم وأتباعها.
مظلومة .. مظلومة يا باشا .. صدقونى مظلومة
ما تتكلميش غير فى دورك .. حد طلب منك تتكلمى ؟
اللـه اللـه اللـه يا باشا .. متزقش ..
ما تتكلميش يا إما هاحطك فى الحجز 24 ساعة .. الدفاع عن المتهمة يتفضل
سيدى الرئيس نحن أمام قضية سهلة وبسيطة .. قضية رأى عام .. قضية تهم المجتمع كله .. وبالرغم من أهمية هذه القضية ولكنها ضد كائن ضعيف .. أنظروا معى إنها السيجارة .. إنها رقيقة جميلة لذيذة .. لم أرى مثلها فى حياتى

( يقاطعه ) خلاص يا استاذ .. مش وقته يا استاذ ..
سيدى .. انظر إليها إن لونها أبيض مما يدل على نقاوة القلب وحسن النية .. انظر إليها سيدى الرئيس ان طولها لا يتعدى بضع سنتيمترات وأيضاً مكتوب عليها "التدخين ضار جداً بالصحة" مما يثبت حسن نية موكلتى .. قتل منين يا سيادة الرئيس ؟؟

لا لا بل النيابة تصر على انها قامت بهذه الجرائم عن عمد .. ومع سبق الاصرار والترصد .. وإلا ما كانت الشركات تنتجها أصلاً .. فلماذا أنتجتها الشركات أليس لكسب الأموال من لا شئ .. أليس من أجل كسب الأموال الطائلة على حساب صحة الانسان !! أليس من أجل الإضرار بإقتصاد البلاد .. فالأموال المدفوعة فى تجارة السجائر والمخدرات هى خمسة أضعاف – إن لم تكن أكثر – الأموال المدفوعة فى تجارة الدواء .. أما بالنسبة للعبارة المكتوبة عليها فهى مكتوبة بخط صغير جداً حتى لا تلفت نظر الكثيرين ..
ديه صغيرة ديه .. ديه كبيرة وتخزق عين الشمس ..
سيبينى أدافع عنك ..
خلاص خلاص هانعرف الحقيقة بعد ما نسمع الشهود .. نادى على الشاهد الأول ..
الشاهد الأول الاستاذ صحيح صحى أبو العافية ..

( يدخل الشاهد الأول مسنود على عصا بيكح وتعبان )

أيوة جاى .. أنا أهو يا سعادة القاضى ..
أسمك إيه ؟
صحيح صحى أبو العافية
( استغراب ) صحيح صحى ابو العافية !!
( استهزاء ) ما هو باين .. من أولها هانكدب .. سنك كام سنة ؟
17 سنة
هاتتكلم عدل وتقول الصدق ولا أدخلك التخشيبة
صدقنى يا سعادة القاضى هو ده سنى الحقيقى .. ده أنا شباب .. هو مش باين علىَّ ولا إيه ؟؟ يا خسارة .. يا خسارة ..
قولى عنوانك ؟
فى شارع الكنيسة نمرة 7
لأ أنت باين عليك كداب .. كمان فى شارع الكنيسة وحالتك كده ؟!
لأ لأ انا مش كداب يا سعادة القاضى ..
طب خلاص .. قول بأمانة هاقول الحق وخلصنى
بأمانة هاقول الحق
إيه علاقتك بالمتهمة سيجارة هانم ؟؟
أنا كنت يا سعادة القاضى اسم على مسمى .. صحيح .. صحى .. أبو العافية بجد .. لكن من ساعة ما عرفت السيجارة أصبحت واحد تانى خالص ..
أنت هاتشكيلى همَّك .. رُد على أد السؤال ..
ما أنا جايلك فى الكلام أهو يا سعادة القاضى .. أنا كنت متعود أروح أذاكر عند واحد صاحبى .. أصل أنا كنت واد شاطر أوي، بس .. بس يا خسارة كان زمان بقى قبل المدعوءة السيجارة
هه .. خلصنى يا ابنى .. هيئة المحكمة مش فاضية للحكاوى ديه
وفى مرة كنت عند صاحبى ده بأشكيله مشكلة كده حصلت لى ..
( يقاطعه ) مشكلة إيه بقى ؟
أصل أنا يا سيادة القاضى كنت بأحب واحدة أوى ، وهىَّ كمان .. وهىَّ كمان كانت بتموووت فىَّ .. لكن فجأة حصلت مشكلة ما بينّا واتغيرت من ناحيتى، فقال لى صاحبى خُد لك سيجارة .. اشرب وانسى .. عفَّر وطلع همك فى الدخان .. وضعفت وخدت منه السيجارة .. وشطيت عود الكبريت وولعت .. وياريتنى ما ولعت .. من ساعتها مسكت السيجارة فىَّ ومابقيتش قادر أستغنى عنها
تسمح لى عدالة المحكمة بسؤال الشاهد بعض الاسئلة ؟
اتفضل يا استاذ سبارس ..
خرمان سبارس من فضلك .. استاذ صحيح صحى أبو العافية .. تقدر تقول لى كانت إيه النتيجة بعد ما شربت السيجارة الأولى لما كنت فى المشكلة إياها ؟؟
أقولك أنا .. نسيت طبعاً .. ومن ساعتها بقيت كل مشكلة تتعرض لها، تشرب لك سيجارة ولا اتنين وتنسى .. فأصبحت السيجارة أداه الاستاذ صحيح للترفيه .. مفهوم الترفيه مفهوم سامى .. مش حرام ننحط بيه للقتل ؟؟!!
النيابة تعترض على هذا الأسلوب الماكر للتأثير على الشاهد ..
لوسمح لى سيادة الرئيس أنا لا اقبل المقاطعة
ماتقطعوش يا أستاذ .. ماتقطعوش .. كمل يا استاذ سبارس ..
تسمح لى عدالة المحكمة أن أوضح للأستاذ صحيح صحى أبو العافية أفضال السيجارة عليه .. حضرتك يا استاذ مديون للسيجارة بثلاث فوائد :
أولاً: الحرامية مش هاتقدر تهوب ناحية بيتك لأنك بتفضل سهران تكح فبيعرفوا انك صاحى ويخافوا منك ..
ثانياً: الكلاب مش هاتقرب منك .. علشان بتخاف من العصاية اللى انت مسنود عليها
ثالثاً: وده الأهم مش ممكن هتعانى من الشيخوخة لأنك مش هاتعجز وهاتتوكل بدرى
يسلم فُمّك يا أستاذ خرمان سبارس ( زغرودة )
سيادة القاضى أرجو إثبات كلام الدفاع .. فانى أشكر الدفاع السيد الزميل خرمان سبارس على تقديمه الدليل المادى الواضح على إدانة السيجارة هانم .. أولاً: إنها تقوم بحرق صدر المدخن لذلك بيفضل طول الليل سهران بيكح ..
ثانياً: تؤدى المدعوة السيجارة هانم إلى تلف أعصاب الأستاذ صحيح .. علشان كدة يا سيادة القاضى شاب عنده 17 سنة ورجليه مش شايلاه .. أنظروا معى إلى رجلى الاستاذ صحيح صحى أبو والعافية المسلوعتين المرتعشتين إنها لا تقوى على حمل جسمه .. هل هوَّ ده الشكل اللائق بشبابنا ؟!!
ثالثاً: وهو الأهم .. فالسيجارة هانم تقوم مشكورة بقصف عمره بدرى بدرى كما يقول الدفاع .. هه .. ونعم الفوائد .. وشكراً
( للشاهد ) هل لديك أقوال أخرى ؟
أيوة يا سيادة القاضى .. أنا بأعترف بغلطى، ماكانش المفروض أضعف قدام المشكلة وافتكر ان حلها فى السيجارة .. برضه ارجع واقول أنا الغلطان، كان لازم أنا اللى اتحاكم بدل السيجارة .. ( يخرج ) ربنا على الظالم .. ربنا على الظالم ..
( يقاطعه ) أرجو إثبات وتسجيل شهادة الاستاذ صحيح صحى أبو العافية ..
خلاص هانسجل يا استاذ .. سجله يا ابنى .. نادى على الشاهد التانى
شاهد تانى .. شاهد تانى ايه يا سعادة القاضى .. أنا لازم أشهد فى القضية ديه .. ده السيجارة ياما عملت فىَّ وياما وريتنى .. ديه مراتى انتحرت وابنى الكبير اتجنن ودخل مستشفى الأمراض العقلية وبنتى ودوها أفغانستان تشم كُلة .. أرجوك يا باشا .. أرجوك ارجوك خلينى أشهد ..
اللـه اللـه اللـه .. جرى إيه .. كلكوا علىَّ ولا إيه ؟؟
خلاص خلاص .. ضم نفسك لأسماء الشهود ..
أسمك وسنك وعنوانك ؟
اسمى مفلس أفندى محلتوش .. وسنى 27 سنة ..
والعنوان ؟؟
أنا مليش عنوان يا سعادة القاضى ..
يعنى إيه .. أمال بتقضى ليلتك فين ؟؟
بلاد اللـه لخلق اللـه .. وربنا جعل الارصفة، مفيش أكتر منها فى بلدنا .. يعنى سعادتك اختار أى رصيف ويبقى أنا ساكن هناك ..
طب خلاص خلاص .. قول بأمانة هاقول الحق
بأمانة هاقول الحق، وأنا عندى إيه غير الحق أقوله ..
( يقاطعه ) خلاص يا ابنى .. غيه اللى تعرفه عن المتهمة السيجارة هانم ؟؟
أنا أول معرفتى بالسيجارة كانت نفس، ونفس ورا نفس بقيت سيجارة، وسيجارة ورا سيجارة بقيت علبة، وعلبة ورا علبة بقيت مش بتفارق جيبى أبداً ..
وبعدين ؟؟
مابقتش قادر استغنى عنها خالص يا سعادة القاضى .. والمصيبة الكبيرة .. إنى كمان اتعلمت أحشيها اشى بانجو واشى حشيش .. وديه كانت بداية النهاية وأول خطوات إدمانى .. ضيعت فلوسى وصحتى وبقيت مفلس أفندى من بعد الصحة والعِز .. وديه كل حكايتى مع السيجارة هانم ..
بعد إذن عدالة المحكمة الدفاع يود فى سؤال الشاهد بعض الأسئلة ..
اتفضل يا استاذ خرمان
تقدر تنكر انك استفدت من السيجارة ؟ أقولك أنا .. مش عن طريق السيجارة اتعرفت على أعز أصدقائك وحبايبك .. وكمان ما كنتش بتعمل بيها منظر قدام البنات مثلاً .. وكمان مش هى اللى كانت بتسد فى وقت عوزة مع الموظفين وبتقضى أى مصلحة ..
روح يا رب ينصرك على من يعاديك ..
بعد إذن عدالة المحكمة لى تعقيب على كلام السيد الزميل ..
أولاً: إذا كان على اصحابه اللى عرَّفته بيهم السيجارة هانم فدول أصحاب السوء اللى ضيعه مستقبل الشاهد الذى أمام عدالتكم .. فأمام عدالتكم شهادة موثقة أن هذا الشاهد كان طالب فى كلية الحقوق فرع كوم أمبو من 12 سنة .. وأنتهى به الحال إلى حاجب فى المحكمة .. لماذا ؟؟ لأن أصحاب السوء والمخدرات قضوا على مستقبله ..
ثانياً: قال السيد الزميل أن السيجارة تعطى منظر جذاب للشاب أمام الفتيات .. دعونى أتسائل ما هو هذا المنظر أن يكون شاب .. رجل فى ريعان الشباب .. يتميز بالقوة والحيوية ومُستعبد للسيجارة .. هذه القصيرة التى لا تتعدى البضع سنتيمترات أهذا هو المنظر الجذاب ؟؟ أن يكون الشاب عبداً ؟؟
ثم دعنى يا سيادة القاضى أتسائل ما هو المنظر الجذاب فى شابة تدخن السيجارة فى السيارة أو الشيشة على أحد المقاهى أو الكوفى شوب كما يسمونها .. أعتقد أنه منظر يرفضه المجتمع بأكمله وتفضه القيم والعادات والتقاليد ..
ثالثاً: وهى جريمة يعاقب عليها القانون .. وهى الرشوة، فالشاهد يدفع الرشوة لتسيير مصالحه ولكن بدلاً من الأموال فهى السيجارة .. هاتفضل هى هى الجريمة رغم تغيير المدفوع .. وشكراً سيادة الرئيس
( للشاهد ) هل لديك اقوال أخرى ؟
أنا ماعنديش حاجة أقولها .. لكن كل اللى أقدر أقوله إنى مش قادر استغنى عنها .. خلاص النيكوتين والمخدرات بقت فى دمى ومش قادر أبطلها ..
هممم .. طيب .. دخل الشاهد اللى بعده
يا سعادة القاضى .. دول آلاف الآلاف بره .. كتير وكتير ناس جاية تشهد على السيجارة هانم ..
خلاص .. نكتفى بالشهود لحد كده .. إتفضل يا أستاذ خرمان قول مرافعتك ..
سيدى الرئيس .. القضيى التى أمامنا سهلة وبسيطة، فشهادة الشهود وكلام زميلى ممثل النيابة، إنما يؤيد براءة موكلتى من التهم المنسوبة إليها .. فلنعود إلى شهادة الاستاذ صحيح صحى فهو قال " أنا الغلطان والمفروض تحاكمونى " وهذا يُعَد اعتراف بخطئه الاعتراف سيد الأدلة، وأضيف ان السيجارة كانت ترفه عن نفسه وتساعده على التخلص من همومه، إذا السيجارة لها رسالة ترفيهية سامية فهل ننحط بالترفيه إلى القتل، ولا يقارن الترفيه بالقتل ..
خلاص يا استاذ ..
عُذراً يا سيدى .. نعود إلى القضية، فالسيجارة عليها عبارة " التدخين ضار جداً بالصحة " فهذا يُثبت حسن النية .. يا سيادة الريس الناس عارفة ان السجاير مضره وبيشربوها بمزاجهم يبقى مين اللى قتل ؟ السيجارة ولا هو اللى قتل نفسه ؟؟
بالضبط زى السم .. إحنا بنحاكم السم ولا بنحاكم اللى حط السم .. يا سيادة القاضى السم مالوش ذنب لكن اللى أخدت السم هو اللى قتل نفسه .. هل يُعقل ان نحكم على السم بالاعدام شنقاً .. إيه ذنبه ؟؟ وشكراً
ربنا ينصر دينك يا استاذ .. ربنا يخليك للسيجارة والشيشة والمخدرات كلها ..
النيابة تتفضل ..
سيادة الرئيس .. إننى أؤيد ما قاله زميلى الاستاذ خرمان سبارس فيما يخص أن هناك نسبة كبيرة من الخطأ واللوم على مستخدم المادة .. أى مستخدم السيجارة أو المدخن
أولاً: بالنسبة للأستاذ صحيح صحى أبو العافية البالغ من العمر 17 سنة .. قدام سيادتك شهادة طبية موثقة إنه يعانى من ضيق فى الشرايين، اضطراب حاد فى الأعصاب، التهاب مزمن فى الشُعب الهوائية، نسبة فقدان فى حاسة الشم لتأثير الدخان على الخلايا الموجودة فى الأنف وظهور تجاعيد غير متوافقة مع سن الشاهد ..
أهذه هى الصورة التى نريد أن نرى فيها شبابنا .. شباب المستقبل .. أعتقد أن بهذا النوع من الترفيه كما يسميه زميلى نقضى على مستقبل شبابنا .. ثُم هل السيجارة حلت للاستاذ صحيح مشكلته .. بالطبع لأ كما اقر هو بنفسه .. وبهذا أصبحت السيجارة ليست أداه للترفيه لأنها غير قادرة على تحقيق السعادة وفى نفس الوقت مدمرة للانسان ومستقبل البلاد معاً ..
ثانياً: أستند إلى ما قاله حاجب المحكمة أو والشاهد الثانى فبسبب الادمان قد انتحرت زوجته، وفقد ابنه الكبير عقله، كما اتجهت ابنته للانسياق ورا جماعات معينة .. لماذا ؟؟ ببساطة بسبب الهروب من المشاكل .. فالهروب من مشاكل الحياة له حد .. وعندما تتفاقم المشاكل دون الحلول، ينتهى الأمر بالانتحار أو الجنون ..
سيدى قال الكتاب المقدس : " إن كانت تسلية ما فللمحبة " (فى 2: 1)
أيضاً قال الكتاب المقدس : " فانكم أنتم هيكل اللـه الحى " (2كو 6: 16)
سيدى أندنس هيكل اللـه ؟؟ أنتسلى بالمضر والقاتل ..
يعنى إيه طلباتك ؟؟
أطلب من هيئة المحكمة الموقرة توقيع أقصى العقوبة على سيجارة هانم وكل مستخدميها وأعوانها .. لأن ربما مع إعدام المادة .. سنقضى على ضررها .. وسوف لا نسمح للنفوس الضعيفة أن تدخل فى هذه الدائرة الحائرة .. وشكراً
بعد الإطلاع على أوراق القضية والاستماع الى كلٍ من النيابة والدفاع وأقوال الشهود .. ترى المحكمة انه نظراً لانتشار نفوذ السيجارة هانم وأعوانها من البانجو والحشيش
أقرت المحكمة أن السيجارة هانم هى مسببة للقتل وأنها تحدث أضراراً جسيمة فى جسم الانسان، وتُدنس جسد الانسان الذى هو هيكل اللـه القدوس ..
ولذلك علينا نحن جميعاً أن تقف أمام هذا الخطر الجسيم،
أولاً: بِحَث الآباء والامهات على الإقلاع عن التدخين حتى لا يتوارث الأبناء هذه العادة الضارة.
ثانياً: بأن ننبه أبنائنا وبناتنا للأخطار الجسيمة للتدخين والمخدرات، ويتم هذا التنبيه بصفة مستمرة دورية فى المنازل والكنائس والمدارس والكُليات وجميع وسائل الإعلام
ثالثاً: إحتواء شبابنا وتوعيتهم لأساليب الترفيه المناسبة والصداقات السليمة.
وبذلك .. أنت بلا عذر أيها النسان ..
رُفِعَت الجلسة

محكمــــــــة

منتدي كنيسة مارجرجس بالحتاحتة

نصوص مسرحيات مسيحية

عدل سابقا من قبل Admin في الإثنين نوفمبر 02, 2020 10:10 am عدل 2 مرات

Admin يعجبه هذا الموضوع

https://marygerges.forumegypt.net
Admin
المسؤل الثاني
المسؤل الثاني
Admin

الابراج والحظ : الجدي
تاريخ الميلاد : 30/12/1980

مسرحية محاكمه سيجاره هانم Empty
مُساهمةموضوع: رد: مسرحية محاكمه سيجاره هانم   مسرحية محاكمه سيجاره هانم I_icon_minitimeالإثنين نوفمبر 02, 2020 10:05 am

نصوص مسرحيات مسيحية

المصدر: منتديات كنيسة مارجرجس بالحتاحتة
https://marygerges.forumegypt.net

صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
»  مسرحية/ موسى الأسود